Google analytics i kod śledzący – jak zacząć analizować ruch na stronie?

 

Nikt już chyba dziś nie zaprzeczy jak ważna jest analiza ruchu na stronie internetowej. Używamy różnych źródeł ruchu: od Facebooka, przez reklamy bannerowe, adwordsy po artykuły gościnne czy newslettery. Problem pojawia się w pytaniu jak rozpoznać, skąd pochodzi dany ruch? Które ze źródeł performuje lepiej, a za które przepłacamy. A w końcu jak poprawnie dodać kod śledzący, by wiedzieć więcej. O tym właśnie jest mój nowy post.

Zakładanie konta na Google Analytics

Tak, wiem to jest proste! I oczywiście w 90% przypadków nie mamy z tym problemów, jednak dla przypomnienia po krótce przedstawię Ci jak poprawnie założyć konto analytics i jak wpiąć kod śledzący do Twojej strony na WordPressie.

Wszystko zaczyna się od konta, które będzie zbierało dane. Konto w GA założysz przy użyciu tego linka: zakładanie konta GA. Załóż konto i podaj swój adres e-mail. Od tego momentu masz już użytkownika. Po utworzeniu konta powinieneś zobaczyć poniższy kreator dodawania nowej strony/aplikacji:

Google analytics zakładanie konta i dodawanie kodu śledzącego

  1. Wybierasz, gdzie będzie zaimplementowany kod śledzący(wybierasz witrynę).
  2. Nazwa Konta – jak w menu bocznym będzie pokazane Twoje konto
  3. Nazwa witryny – informacyjnie dla Ciebie, pamiętaj jednak, jeśli zamierzasz śledzić ruch na subdomenach (np.: x.nazwa.pl) wtedy określenie subdomeny podasz tu,
  4. URL witryny – bardzo ważna sprawa: czy używasz certyfikatu SSL czy nie. Jeśli tak wybierz z menu “https://” jeśli nie masz certyfikatu użyj “http://”.
  5. Kategoria i branża – tu bardziej pomagasz Googleowi informując go jakiego rodzaju stronę ma śledzić.
  6. Następnie w opcjach wybierasz jeszcze kraj właściwy dla strefy czasowej.

….i już

Dodawanie kodu śledzącego do konta na Google Analytics

Po akceptacji regulaminów. Zostaniesz przeniesiony dla następującego widoku:

Kod śledzący do konta Google Analytics

W powyższym przykładzie widać kod dla konta “DochodowyBlog-test” dla witryny dochodowyblog.pl. Kod należy skopiować i zgodnie z instrukcją musisz wkleić go w kodzie pomiędzy elementami <HEAD></HEAD>. Wspomniany element <head></head> znajduje się nagłówku Twojej strony, a przez to i w nagłówku Twojego motywu (tzw. header). Cała magia i rzesza zleceń zaczyna się w tym momencie, no bo i jak znaleźć ów <head> i nagłówek np. w WordPressie?

Kod śledzący Google analytics w WordPress

Jedynym wyzwaniem jakie przed Tobą stoi to określenie rodzaju motywu jaki używasz na swojej stronie www. Aby znaleźć element <head> z menu w WordPressie wybierz:

MENU > WYGLĄD > EDYTOR

Tak faktycznie otworzy się edytor z dużą ilością kodu, zapewne będzie to nawet plik style.css. Nic nie robisz. Klikasz Ctrl+F i wyszukujesz “header.php”. Powinien podświetlić się w menu plików po prawej stronie. Jak na rysunku screenie:

dodanie kodu śledzącego do google analytics

 

Kliknij w plik. W edytorze powinna pojawić się cała zawartość kodu jaka znajduje się w pliku header.php, czyli nagłówku Twojej strony internetowej. Teraz ponownie używamy konfiguracji Ctrl+F i wpisujemy </head>. Po znalezieniu sekcji, PRZED znacznikiem dodajemy skopiowany kod śledzący i klikamy “Zaktualizuj plik” znajdujący się pod oknem z kodem.

Kod śledzący Google Analytics w WordPress

Dla przypomnienia – zgodnie z opisem screena:

  1. Wybieramy właściwy motyw (ten, który obsługuje Twoją stronę www),
  2. Wyszukujemy plik “header.php”,
  3. W pliku header.php znajdujemy znacznik </head>,
  4. PRZED znacznikiem wklejamy kod śledzący,
  5. Zapisujemy zmiany poprzez kliknięcie “Zaktualizuj plik”

…i gotowe 🙂

Uwagi końcowe

Pamiętaj, że każda aktualizacja Twojego motywu (o ile jest aktualizowany) może nadpisać zmiany poczynione przez Ciebie powyżej, przez to kod zaimplementowany może nie być widoczny. Dodatkowo bardzo ważne jest by wspomniany kod został wklejony przed znacznikiem </head>.

Jeśli powyższe sprawi Ci problemy, możesz spróbować poszukać wtyczek, które automatycznie wkleją Twój kod we właściwe miejsce. Minusem tego rozwiązania może być nierozwijanie wtyczki lub kolizje z kodem innych pluginów. Dalej decyzja pozostaje w Twoich rękach.

Jeśli masz już kod śledzący, możesz spróbować swoich sił w innych polach walki z Google:

  1. Jeśli poszukujesz informacji o pozycjonowaniu, to zajrzyj tu: pozycjonowanie treści w Google,
  2. Jeśli szukasz informacji ogólnych o pozycjonowaniu, to przypadnie Ci moja kategoria – pozycjonowanie bloga,
  3. Jeśli chcesz spróbować swoich sił na rynku reklamowym, to Google adsense będzie idealne.

Znasz inne sposoby implementacji kodu śledzącego? Udało Ci się dodać kod lub może napotkałeś na problemy? Czekam na Twoje komentarze.

 

Bądź dochodowy od dziś!
Bądź dochodowy od dziś!
Jeśli chcesz być na bieżąco z najlepszymi trikami, które zarabiają - dołącz!
Zacznij zarabiać więcej i bądź na bieżąco!

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.