Jak napisać artykuł sprzedażowy? Moje podstawy copywritingu

Ostatnia aktualizacja 4 lata temu przez Adam

Copywriting to słowo zapożyczone z języka angielskiego na dobre znalazło miejsce w naszym rodzinnym polskim języku. Stało się tak dlatego, że ten krótko brzmiący termin skrywa w swoim znaczeniu wiele pojęć. Pierwotnie był stosowany, jako definicja pisania tekstów internetowych, mających zachęcić potencjalnych klientów do kupna produktów lub usług. Szybko jednak termin copywriting zaczął oznaczać pisanie wszelkich internetowych artykułów i tekstów, związanych nie tylko z marketingiem, ale ze wszystkimi dziedzinami, z jakimi możemy się zetknąć w Internecie.

O co chodzi w copywritingu?

Pomijając rozszerzone w obecnych czasach pojęcie copywritingu, zajmiemy się dzisiaj jego pierwotnym znaczeniem, czyli pisaniem artykułów sprzedażowych. Jak napisać artykuł sprzedażowy tak, by trafił do jak największej liczby odbiorców i „sprzedawał” artykuły lub usługi?

Każdy rynek rządzi się swoimi prawami. Inaczej mówiąc, wszystko zależy od grupy klientów, do której chcemy trafić z artykułem sprzedażowym. Im bardziej krytyczni klienci, tym większej umiejętności i rozwagi w używaniu słów będzie od nas wymagało napisanie tekstu.

Pisząc artykuł sprzedażowy powinno się stosować także kilka podstawowych zasad.

Po pierwsze: nie kłamać. Okłamać klienta można tylko raz. Kiedy raz się zrazi do sklepu czy oferowanych usług, nigdy więcej nie zakupi tego, co zechcemy mu sprzedać i będzie odciągał od zakupu wszystkich swoich znajomych. Kiedy zła sława rozniesie się wśród potencjalnych klientów, bardzo ciężko będzie odbudować zaufanie. Może się nawet to nie udać. Znane są zmiany nazwy marki z powodu straconego zaufania klientów.

Po drugie: zasada złotego środka. Należy tak wyważyć słowa w artykule sprzedażowym, aby z niczym nie przesadzić. Nie można się ani za bardzo zachwycać danym produktem, ani za bardzo namawiać klienta do jego zakupu. Wszelka nachalność zostanie od razu zauważona i może zwyczajnie zniechęcać do zakupu. Należy także uważać, aby pisane słowa nie stały się po prostu śmieszne. Może tak się stać, gdy bezkrytycznie przeniesiemy wzorce z rynków innych krajów na nasz rodzimy grunt. Każda grupa klientów jest inna, każdy rynek rządzi się swoimi prawami.

Po trzecie: potrzeby klienta są najważniejsze. Opisując dany produkt lub usługę, tak naprawdę powinniśmy się skupić na oczekiwaniach względem niego klienta. Odpowiedzieć klientowi na jego możliwe pytania już teraz, w opisie przedmiotu.

Po czwarte: struktura artykułu. Bardzo ważny jest nagłówek, pierwszy akapit oraz podzielenie treści na mniejsze części, najlepiej także opatrzone nagłówkami. Całość oferty powinna być przejrzysta i ciekawa. Opis powinien zawierać dużo wartościowych treści o sprzedawanym przedmiocie lub usłudze. Całość powinna kończyć się jakąś akcją, związaną z zakupem: przejściem do formularza zakupu, dodaniem do koszyka, kliknięciem przycisku „Kup teraz”, itp.

Po piąte: dodatkowo zaciekawić klienta. Dobrze, gdy autor artykułu wykaże troszkę własnej inwencji i umieści w treści opisu jakąś ciekawostkę, anegdotę lub inny „ozdobnik”, który będzie mógł zainteresować czytelnika. Powinien on być prawdziwy, ale wykraczający poza zwykły opis produktu czy usługi.

Umiejętności w pisaniu tekstów sprzedażowych

Aby odpowiedzieć na pytanie jak napisać artykuł sprzedażowy, musimy sięgnąć jeszcze do umiejętności pisarskich. Chociaż krążą opinie, że nie trzeba mieć zbyt dużych umiejętności, nie jest to prawdziwe twierdzenie.

Kiedy autor artykułu włoży weń nieco swego pisarskiego ducha, dobierze do opisu odpowiednie słowa, lekko i poprawnie ułoży zdania oraz strukturę tekstu, artykuł będzie wartościowym opisem, który zwyczajnie warto będzie przeczytać.

Poza powyższymi zasadami napisania dobrego artykułu sprzedażowego dodajmy jeszcze jedną umiejętność: stworzenie hasła lub sloganu reklamowego. Dobrze dobranych kilka słów, łatwych do zapamiętania i zrozumienia przez odbiorcę, może czasem zdziałać prawdziwe cuda w zakresie sprzedaży.

Sprawdź także: Nisza rynkowa – jak ją znaleźć? 

Jeśli chcemy napisać dobry artykuł sprzedażowy, bądźmy zatem twórczy i miejmy poważne podejście do klienta i produktu. Tylko okazując szacunek kupującym, możemy zbudować odpowiednio mocną więź i doprowadzić do sprzedaży oraz zbudować zaufanie.